Sunday 30 December 2012

Aku, UUM dan Kenangan part 2

Assalamualaikum


Sambungan daripada entry yang sebelumnya kenangan ku di UUM .. 

Setelah suasana di UUM semakin cerah, aku, mak cik dan pak cik ku menapak dari masjid UUM tersebut terus ke kolej kediaman yang diberi nama Eon. Tidak dapat dinafikan lagi UUM ini memang dalam hutan tapi aku terasa sangat damai berjalan di awal pagi tersebut walaupun jalan yang agak sesak dengan kereta ibu bapa pelajar yang datang mendaftar, mungkin aura hijau kot. hehehe

Pendaftaran sebagai pelajar berjalan seperti biasa dan semasa pendaftaran aku sempat berkenalan dengan seorang dak perempuan nie. Masa pendaftaran tu, die duk sebelah aku. 

inilah budaknye.
izyan husna nama diberi..

Tak sangka pulak sampai sekarang kami rapat dan dah jadi roomate untuk kali terkahir di UUM nie. Bukan setakat roomate tapi kosmate sekali. Sentiasa ada bersama, takkan terpisah.

Satu minggu itu, orientasi bermula. Minggu yang amat memenatkan tapi sangat best dan buat pertama kalinya aku menjadi pelakon di atas pentas besar di depan ribuan orang. Jadi perempuan gedik lagi tu. Kalau diingat balik alangkah malunye. 

Perkara yang paling dan tak boleh lupa apabila kami junior terpaksa berjalan kaki setiap hari dari kolej kediaman ke dewan MAS, iaitu tempat berlangsung segala aktiviti orientasi. Perkataan atau arahan yang selalu berkumandang semasa kami berjalan adalah.. 'JANGAN ADA GAPE'. daripada abang senior memang menjadi kegerunan kepada kami sehinggakan ramai junior yang melecet kakinye. teruk wo...

inilah dewannye.
DEWAN MUADZAM SHAH, UUM.
Tamat sahaja minggu orientasi, kelas bermula. Silap masuk kelas , toksah citer lah dengan korang. Banyak kali dah even sampai semester 7 nie pun pernah jugak silap kelas. Kenangan masa nak naik bas nak ke kelas. Masa semester 1, kami terpaksa punch kad dulu dekat bas itu baru dapat naik. Cuba korang bayangkan betapa sesaknya kalau ramai pelajar yang tunggu bas dan ditambah dengan hujan. Memang menjadi kenangan. Sekarang senang, semua boleh naik dengan selesanya. 

inilah bas yang diamanahkan untuk membawa kami ke kelas.
akan menjadi kenangan kepadaku.

Aku ingat lagi, masa itu semester berapa aku tak berapa pasti. Disebabkan masa dah semakin suntuk untuk ke kelas. Aku terpaksa bersesak dengan budak-budak lain untuk naik bas. Masa nak naik itu, adalah makhluk tuhan yang terpijak kasut aku dekat belakang sampai tertanggal kasut aku. Lepas itu, aku pulak boleh terlepas cakap bagitahu macam ini dekat dia. ' kau pijak kasut aku'... dan sebenarnya ayat itu berada di dalam hatiku sahaja tak tahu pulak boleh terlepas. Secara automatik apabila budak itu mendengar aku bercakap sedemikian, dia terus mengambil kasut dan memberikan kasut tersebut kepadaku. Adegan cinderella telah berlaku selama beberapa minit di hadapan bas tersebut. aduh... malunyer... macam mana boleh terlepas cakap..

cinderella sangat.
hehhe...

Masa semester 1 , kira masa adalah untuk mengenali orang, makanan, budaya dekat kedah ini. Aku ini budak sarawak makanan pun lain sikit dari kat sini. Mula-mula itu, memang homesick juga lah. Tapi bila dah lama-lama dan ramai kawan. Aku boleh enjoy hidup di sini.. Aku tidak ketinggalan juga untuk join aktiviti yang dianjurkan oleh kolej kediaman atau universiti. Melalui aktiviti ini juga kita boleh tahu setakat mana kemampuan kita untuk melaksanakan sesuatu pekerjaan. Kiranya sebagai pratikal kita semasa di dalam Universiti. 
Aku dan ex-roomate.
posing berani mati di tengah jalan raya.
lagu tema masa orientasi.
kau & aku daripada Aizat.

Rasanya cukup kot setakat nie entry kali ini. Esok dah start final exam untuk last semester di UUM. wish me good luck ye kawan-kawan.

Assignment terakhir untuk semester terakhir.





wassalam.
terima kasih kerana sudi membaca. 





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...