Wednesday 15 May 2013

Semenanjung ke Sarawak


Assalamualaikum

Penghujung bulan 1 hari itu, ada sorang mamat semenanjung, orang selangor nie nak ikut aku balik kampung. Kampung aku yang kat sarawak. Ye, aku orang sarawak bumi kenyalang. Bukan orang kelantan, bukan orang perak. Aku pun tak tahu kenape orang cakap muka aku ini macam muka orang semenanjung. Yang menjadi kehairanan aku, apa beza muka orang sarawak dengan orang semenanjung. Sama jer aku rasa. emmm.... 

Aku ingat lagi ayat mamat ini. Dia cakap, die ingin sangat nak datang sarawak. Nak naik kapal terbang. Sambil buat muka comel, nasib baik tak buat gwiyomi jer dengan aku. Dia cuba memujuk aku dengan sehabis mungkin. Disebabkan hati aku yang suci murni dan baik ini, akhirnya aku kalah juga dengan pujuk rayu mamat itu. Akhirnya, aku book sekali tiket kapal terbang sekali untuk dia. Buat pertama kali, aku bawa orang semenanjung ke rumah. Dah macam bawa bakal suami dah... hehe...

Muka cute yang dia buat.
Cute ker?

Akhirnya. Balik berdua. sebelum ini balik sorang2..
Sampai je Airport Kuching, kami di sambut oleh cik Mimi dan pasangannya encik Isa Kumar. Dan secara automatiknye cik Mimi telah menjadi pemandu arah atau tourist guide bagi kami. Kerja tanpa gaji, kami sangat berterima kasih kepada cik Mimi atas jasa baik beliau. 

Ini lah muka tourist guide yang tak bergaji kami merangkap jurukamera.
Selama dua hari mamat ini kat sarawak, kami orang sarawak ini hanya sempat bawa dia jalan-jalan di Kuching dan Samarahan sahaja. Kalau setakat dua hari ajer kome nak pusing satu sarawak. Jangan nak mimpi lah ye..

Tempat-tempat yang sempat kami singgah selama dua hari itu adalah.....
korang boleh scrool kat bawah.. Aku nak letak gambar jer.. 

Ini bangunan INTAN singkatan bagi Institut Tadbiran Awam Negara.
Orang samarahan nak pi kuching mesti lalu bangunan ini.






Pemandangan sekitar Waterfront


Mahkamah Lama di tengah bandar Kuching


Astana Brooke



Tak sah kalau pelancong tak ambil gambar kat sini. Tapi ini bukan pelancongnya.. hihi..



Ini baru pelancong nye. Yang pakai sunglasses tu lah.. Budak kecik pakai
beg pink dan buat muka perasan macho itu Arol. haha..


Next...

Petangnya aku ajak mamat ini ambil Jue dekat kampung dia. Kampung Jue memang adventure sikit lah bila nak pi. Tapi tak lah dahsyat mana. Normal lah kan bila kereta naik Feri. hehhe..

Kereta dan motosikal menyeberang sungai.

Masa pergerakan feri. 

Sampai kampung Jue dah masuk maghrib masa tu. Terus mak dan ayah Jue, ajak pi surau. Sembahyang dulu. Kira-kira dalam pukul 9 malam macam itu baru balik. Jue pun ikut sekali dan bermalam rumah mimi sebab esoknya dia nak ikut kita orang ronda Kuching lagi dengan alasan nak beli barang-barang untuk kahwinnya nanti.

Esoknya,

Plaza Merdeka, Kuching

India Street, Kuching

Sekitar pemandangan di India Street



Lepas teman Jue pi beli barang kahwin dia. Aku pun ajak diaorang ronda-ronda cari rumah sewa di kawasan semariang yang berdekatan dengan Yayasan tempat aku praktikal. Sekadar tengok-tengok aje, bukan dapat apa-apa pun. Memandangkan Yayasan nie satu hala jer nak pi santubong dan damai beach jadi kitaorang pun melencong lah ke sana.

Sepanjang perjalanan menuju ke santubong dan damai beach


Kampung budaya Sarawak

Damai beach berdekatan dengan kampung budaya sarawak. Jadi niat aku nak bawak lah pelancong nie masuk kampung budaya ini. Nak suruh dia tengok rumah-rumah tradisional kaum yang ada kat sarawak ini dan segala adat resam dan budaya orang sarawak boleh tengok. Tapi sayang seribu kali sayang, bila dengar je tiket untuk masuk, kami tak jadi nak masuk disebabkan harga tiket untuk orang bukan sarawak adalah RM60. Bagi orang sarawak pulak RM20 kalau tak silap aku. Bajet pun tak cukup jadi terpaksa batalkan niat. Mamat ini cakap, takpe lain kali boleh datang lagi. Aih, macam nak selalu datang jer nie. hehehe..

Lepas niat nak masuk kampung budaya itu tergendala kami terus ke seberang jalan. Tengok laut lagi best, tapi yang tak best adalah masa itu tengah hari dan panas terik. Berpeluh jugak lah menengok laut masa itu.



Nurul pun ikut masa itu. Tapi dia lambat sikit dan follow kita orang guna kereta dia masa nak pergi santubong tu jer. Lepas berpanas beberapa jam dekat damai beach. Kami pun terus bertolak balik. Tak boleh nak tengok suasana malam sebab malamnya mamat semenanjung ini dah nak kena fly balik. Naik flight dah macam naik bas, booking bukan main lama lagi tapi pergi sekejap ajer. Sabo jer lah.....

Malamnya pulak hantar beliau, wah beliau pulak dari tadi mamat mamat jer aku guna. Aku hantar dia balik dan ajak nurul sekali teman dan tak lupa Jue dan mimi.

Cukuplah 3 hari 2 malam beliau di sarawak. Sempat juga dia bawa balik kek lapis.
Kalau ada jodoh datang lagi ke sarawak.
Jangan malu dan jangan segan.

Sampai sini saja cerita nya. Nanti kita cerita lagi ye.

Wassalam.

Love u all.







No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...