Friday 18 September 2015

Pengalaman Mengandungku : Part 4

Assalamualaikum

Alhamdulillah, masa ini aku mengandung dah lima bulan. Dan lima bulan mengandung nie di pertemukan dengan bulan syawal. Raya beb.. raya.. 

Disebabkan masa puasa hari tu, aku tak boleh nak puasa sebab kes bleeding. Aku pun di sarankan oleh doktor supaya banyak berehat dan tak boleh pergi ke mana mana seperti perjalanan jauh. Masa itu pun, bleeding masih ada lagi tapi keluar darah yang macam hitam hitam yang aku tak boleh nak kenal pasti apa puncanya. Tapi alhamdulillah, aku dah merasa pergerakan baby dalam perut. Semakin aktif.

Disebabkan itu jugak la, aku tak boleh beraya di Sarawak.Flight terpaksa di batalkan dan hangus seperti itu saja. Aku bimbang kalau naik flight keadaan akan lebih teruk sebab tekanan dalam flight agak kuat. Risau akan keadaan baby dalam perut. Nasib baik family di Sarawak memahami keadaan aku masa itu. Tapi dalam hati menangis tak berlagu jugak la. Yela.. buat pertama kali tak beraya di kampung sendiri. Sedih sangat hati ini. Tapi cuba tahan, sebab tak mahu sedih2 nanti suami nampak dan baby tahu yang ibu dia sedih. 

"Insha Allah ye baby, tahun depan kita raya kat Sarawak, kita tengok muka pak cik - pak cik, Atok Oyang, Nenek2 kat sana dan abang luqman yang dah besar dah."

First time mengandung masa raya nie, paling mencabar adalah mencari baju untuk raya. Keluarga suami nie jenis suka pakai baju sama color masa raya. Aku yang dah buyung nie memang susah sikit la nak cari baju. Last-last sekali beli online dekat Nile.com.. Sehari sebelum raya baju raya sampai kat rumah. Lepas tu suruh mak mertua adjust bahagian kaki. Ko ader.. mak mertua yang jahitkan baju. Bertuah betul punya menantu.. sabar saja la.. 

Setiap kali berkunjung rumah orang, soalan yang biasa orang tanya.. berapa bulan? Jadi jawapan kena repeat banyak kali. Terasa nak rakam pulak jawapan supaya tak ulang banyak kali. Ada yang cousin2 tu siap pegang2 perut lagi. Malu sendiri di buatnya..

Seminggu jer raya, buat check up kat klinik macam biasa. Berat menaik mendadak. Gila tak naik 2 minggu sebelum raya 50kg lepas raya pulak naik 52 kg..Nurse dah bagi warning. Kalau naik banyak lagi nie next check up kena minum air gula. Ow... no.. aku tak nak.. Raya kot mesti la makan banyak..

Nasib baik next check up berat naik ok jer.. dan terlepas la daripada meminum air gula. 

Jom check out gambar2 raya..













Itu saja.. jumpa next entry..


Wassalam.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...