Monday 22 February 2016

Pengalaman Melahirkan - Part 1

Assalamualaikum

Hai, kengkawan. Seperti semua sedia maklum aku dah selamat melahirkan baby girl pada 13.12.15..Alhamdulillah.. dah dua bulan dah umur baby. Dan baby diberi nama Nur Raihanis Batrisya binti Raihezam. Yang bermaksud cahaya keberanian dan kecerdikan. Kita orang satu family panggil Tisya. Nama retis sangat kan... terpengaruh betul ibu dia dengan drama2 melayu nie.

Sepatutnya due date adalah 11.12.15 tapi disebabkan baby suka sangat duduk dalam perut seolah-olah perut ibunya selesa sangat. Jadi terlebih due la.. aku memang dah awal ambik cuti beranak. Mula 1hb 12 aku dah start cuti. Tak larat betul nak naik tangga ofis dengan perut besar mcm tu. Orang lain tengok aku berjalan pun takut. Jadi, aku duduklah di rumah sambil menunggu hari kejadian yang tak kunjung tiba.

Seminggu sebelum tarikh due tu. Check up kt klinik seperti biasa. Doktor scan seperti biasa dan doktor mendapati air ketumban aku terlalu banyak. Jadi doktor sarankan aku untuk refer doktor pakar dekat hospital banting. Esok harinya pergi jumpa doktor pakar dan doktor mengesahkan yang memang betul air ketumban aku banyak. Timbul pelbagai persoalan di kepala hotak aku yang geliga ini. Apa masalahnya kalau air ketumban banyak? Kan bagus kalau air ketumban banyak senang nak bersalin seperti mak mertua aku bagitau. Dan baby pun boleh swimming dalam perut. Hihihi.. gurau...

Mengikut penerangan doktor pakar tu. Air ketumban banyak pun masalah , air ketumban sikit pun masalah. Kena kuantiti atau isipadu nya sedang2 dan mengikut sukatannya. Berapa sukatan itu doktor ajer tahu. Antara faktor air ketumban banyak ini adalah satu; kencing manis. Seperti orang sedia maklum kencing manis memang bahaya bagi ibu dan baby boleh menyebabkan baby lahir besar dan boleh menyukarkan proses kelahiran. Faktor kedua; takut ada kecacatan pada baby. Faktor ketiga; dah memang air ketumban tu banyak dan keturunan air ketumban banyak nak buat macam mana. Masa doktor scan baby, fizikal baby ok takda masalah.

Jadi solution nya, aku dikehendaki minum air gula untuk memastikan yang aku takda kencing manis. 
Minum air gula adalah perkara yang aku sedaya upaya elakkan sepanjang mengandung. Dan sepanjang mengandung aku tak pernah minum air gula sebab aku takda keturunan kencing manis dan berat badan aku naik stabil dan tekanan darah aku ok.

Tapi tinggal 2 hari lagi nak due. Aku terpaksa jugak minum. Nak buat macam mana demi anak dalam perut. Dan malam nya doktor mintak aku puasa mula dari pukul 12am sampai esok pagi masa nak minum air gula tu. Masa minum tu alhamdulillah takda incident muntah keluarkan balik dan aku cool ajer minum. Mungkin sebab lapar.

Keputusan ujian tu aku takda kencing manis. Kan dah cakap. Jadi boleh di simpulkan di sini yang air ketumban aku memang jenis banyak. Takda apa nak dirisaukan.

11.12.15.. masa hari kejadian sepatutnya aku beranak tetapi masih tiada tanda tanda baby mahu keluar. 

12.12.15... petang2 aku bosan ajak suami jenjalan pantai morib. Senaman kaki katanya bagi cepat beranak. Dan malamnya pulak ada match bola selangor lawan kedah utk piala malaysia. Dan setengah jam sebelum langsung bola kat tv boleh pulak elektrik takda satu kampung. Suami aku memang hot la..tunggu bukan main lama siap makan maggi dalam gelap baru ada elektrik. Masa orang duk tengok bola tu aku dah rasa sakit sikit2.. tapi aku boleh rileks lagi.

Jenjalan pantai morib
13.12.15 - 3am... aku pejam celik pejam celik sebab terasa dah sakit. Aku rasa sakit macam senggugut tapi sakit lagi. Aku pergi tandas check ada keluar darah tak. Tapi takda. Aku kejut suami ckp kalau sampai pukul 5am sakit lagi. Kita terus pergi hospital dan suami pun angguk. Aku pun tak pasti dia angguk faham ke angguk sebab mengantok.

13.12.15 - 5am.. sakit semakin kerap. Aku dah tak tahan. Terus kejut suami ajak pergi hospital. Nasib baik aku dah ready awal semua kelengkapan ke hospital jadi tak kelam kabut sangat. 

Ok. Nantikan sambungannya nanti ye.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...