Monday 22 February 2016

Pengalaman Melahirkan - Part 2

Assalamualaikum

Kita sambung balik dari entry yang lepas...

13.12.15.. kira2 pukul 5.30 or 5.45am mcm tu aku dan suami sampai Hospital Banting. Aku terus refer wad bersalin. Masuk2 terus jumpa nurse yang pangkat sister tu. Sebab dia pakai baju warna biru sister lah kan.. First soalan dia tanya sakit sejak bila. Aku cakap malam tadi tapi jawapan aku macam tak menyakinkan. Dan dia tanya lagi, dah daftar bersalin kat sini ke? Aku jawab saja dah.. sebab aku ingat lagi hari tu nurse klinik yang aku selalu check up tu ada isi satu borang cakap borang tu untuk bersalin. Sister tu cari2 fail ada nama aku dekat rak kat situ tapi takda. Sampai aku tolong dia carikan sebab dia tak pasti ejaan nama aku. Ok.. dalam sakit2 boleh pulak tolong dia jadi nurse sekejap. Dan yang pasti takda file atas nama aku. Jadi, memang nurse kat klinik aku tak hantar lagi borang tu. Dan terpaksa diaorang buat file aku. Kira aku baru mendaftar la kat situ. Korang faham tak apa yang aku cuba sampaikan? Kalau tak faham ignore kan.. baca perenggan seterusnnya saja. hihihi..

Aku masuk bilik untuk check bukaan berapa dah.. sister tu check dia cakap betul ke aku baru sakit malam tadi. Aku jawab Ya. Dia cakap bukaan aku dah 4cm.. boleh terus masuk ke labour room. Aku dah mula cuak. Kalau dah masuk labour room nie boleh dah ye beranak. Rupanya tak lagi.. tunggu bukaan sampai 10cm..kurang pengetahuan betul aku nie.

Masuk labour room. Nurse suruh tukar semua baju. Diaorang terus pasang semua benda dekat tangan, dekat perut. Yang dekat perut tu aku tak pasti nama apa. Tapi alat tu untuk check pergerakan baby dan jantung baby. Dan nurse selok lagi kat bawah nak check bukaan dia cakap dah 5cm. 

Dia panggil doktor untuk pecahkan air ketumban aku. Doktor masukkan something yang panjang untuk pecahkan ketumban dan mencurah lah air yang panas2 aku rasa.  Lepas ajer doktor pecahkan air ketumban tu, aku terasa sakit yang teramat sangat. Hanya Allah dan orang yang pernah beranak ajer tahu sakitnya macam mana. Aku tak boleh nak ungkap dengan kata-kata sakitnya itu.

Dalam sakit-sakit tu aku terasa lapar. Baru aku teringat yang aku tak makan apa2 pun masa pergi hospital tadi. Kenapa ya aku boleh lupa? Gelabah punya pasal. Dah la malam tadi aku just sempat makan maggi ajer sementara tunggu bola.

Kelaparan aku di tahap maksima. Dan akhirnya aku termuntah. Nurse masuk tengok aku muntah. Puan, kenapa nak muntah tak panggil saya? .. Tak sempat.. itu jer mampu aku balas. Nurse pun bekalkan aku dengan plastik kuning tu kalau2 aku termuntah lagi. 

Dalam pukul 7am macam tu nurse pun bertukar shift. Jika sebelum nie nurse nya agak kasar sikit. Sekarang nurse nya jenis lemah lembut dan agak ramah. Setiap setengah jam di check aku tengok keadaan aku. Bagi tips kat aku, kalau rasa sakit, mengiring belah kiri. Aku pulak makin mengiring makin la rasa nak terkeluar. Terasa nak berak. Asyik jer bagitau kat nurse cakap nak berak.. nak berak. Nurse cakap tu bukan nak berak puan.. itu nak beranak.. hahaha.. 

Dalam pukul 9am.. aku tak tahan sangat. Aku suruh nurse check bukaan dah berapa cm sebab last check dalam pukul 7am kalau tak silap aku dan bukaan masa tu 5cm. Sekarang nurse habaq bukaan aku dah 8cm.. nurse beria ucap tahniah kat aku cakap aku nie jenis cepat.. yelah, dalam beberapa jam bukaan dah banyak. Jadi, aku tanya la kalau orang lain macam mana pulak? Dia bagitau ada sesetengah orang tu nak dapatkan 10cm sampai berhari-hari. Ya Allah, sakit macam tu berhari-hari. Tak tahan kot.. Kira aku nie jenis cepat la.. Dalam sakit macam tu. Aku bersyukur dan masih lagi kumat kamit baca segala surah dan doa yang aku ingat. Sampai ada satu ketika tersasul baca doa makan. Lapar punya pasal. Aduyai..

Kira pukul 10am.. aku memang dah sakit sesangat.. Nurse check lagi bukaan. Dan bukaan dah 9cm.. Nurse pun dah ready segala kelengkapan untuk berperang..eh silap.. untuk beranak.. Dan nurse siap warning kat aku jangan teran dulu.. kalau dah 10cm baru boleh teran dan dia siap2 panggil suami aku. Syukur sangat2 masa tu suami ada masa aku meneran. 

Nantikan sambungannya..






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...